Tak zwane kompetencje miękkie to cechy osobowościowe, które ułatwiają, a niekiedy wręcz umożliwiają zarówno samodzielną pracę, jak i efektywne działanie w zespołach. Obok innych umiejętności i zdolności są bardzo cenionym kryterium przydatności kandydatów na wiele stanowisk pracy. Okazuje się, że cechy te można trenować, kształtować i ulepszać przez całe życie. Uświadomienie sobie tego jest bardzo ważne w obliczu zmieniającego się nieprzerwanie świata i nadchodzących przemian, których nie możemy przewidzieć. Szczególnie umiejętności motywacji, komunikacji i myślenia krytycznego oraz nastawienie na rozwój mogą pomóc dostosować się do nowych warunków – zwłaszcza młodym ludziom, których dynamika zmian dotyczyć będzie najbardziej. Pocieszające jest to, że umiejętności tych można się nauczyć, wykorzystując potencjał, który każdy z nas posiada. O tym opowiada w swoich wykładach i tego uczy Piotr Bucki.
Piotr Bucki
Szkoleniowiec, wykładowca, nauczyciel, dziennikarz, coach. Bywał aktorem i konferansjerem. W każdej z ról czuje się dobrze i każda go definiuje, ale zawsze, gdy ktoś pyta go, czym zajmuje się zawodowo, musi się długo zastanawiać, co odpowiedzieć. Lubi wiedzę i lubi ją podkradać z wszystkich możliwych źródeł, a potem przekazywać dalej i/lub wykorzystywać w licznych projektach, które prowadzi. Najbardziej lubi obszar swojej działalności, którą nazwałby „komunikacją”, we wszelkich jej inkarnacjach. Komunikacja werbalna, pozawerbalna, wizualna, w mediach społecznościowych, w zespołach, grupach, w społeczeństwach… A jego ulubione pytanie to: „Dlaczego?”.
Skończył Wydział Architektury i Urbanistyki na PG, studia podyplomowe na SWPS z psychologii społecznej i na WSB z PR i marketingu partnerskiego oraz Studium Wokalno-Aktorskie w Gdyni. Ukończył też kursy na uniwersytetach Stanford, Princeton i Michigan w USA.
Komunikacja
Od komunikacji zależą między innymi możliwości i szanse osiągnięcia sukcesu w wielu zawodach wymagających współpracy, zrozumienia potrzeb innych ludzi albo wywierania na nich wpływu (na przykład kiedy chcemy ich do czegoś przekonać lub czegoś nauczyć). Autor wykładu proponuje, aby komunikację traktować jako narzędzie nawiązywania relacji z drugim człowiekiem. W takim ujęciu komunikacja daje się projektować, poprawiać i testować. Autor wykładu mówi, jak można nad tą kompetencją pracować i ją ulepszać.
czas trwania – 19:26 min.
Motywacja
O motywacji każdy wie przynajmniej dwie rzeczy – jest niezbędna do osiągania założonych celów i nie łatwo ją z siebie wykrzesać. Równie trudne jak motywowanie siebie samego jest wywieranie takiego pozytywnego wpływu na innych, na przykład uczniów. Nieodłącznym składnikiem skutecznej motywacji jest wytrwałość w dążeniu do osiągnięcia założonego efektu. Czy jest jakiś cudowny sposób na wykształcenie tych cech? Autor wykładu tego nie obiecuje, opowiada za to o mechanizmach wspomagających motywację i osłabiających jej działanie. I w jednym, i w drugim wypadku tkwią one w naszych mózgach i nawykach.
czas trwania – 26:10 min.
Myślenie krytyczne
Komu nie zdarzyło się uwierzyć w historię z internetu, która okazała się bujdą? Z jednej strony dociera do nas coraz więcej informacji z różnych dziedzin, także takich, które nie są naszą specjalnością. Z drugiej – jesteśmy ufni, bo dlaczego ktoś miałby nas oszukiwać? Tymczasem okazuje się, że brak nawyku krytycznej weryfikacji źródeł może być bardzo groźny. Internet dostarcza na to masy przykładów. Do nich nawiązuje w swoim wykładzie Piotr Bucki i wskazuje błędy poznawcze, na których działanie jesteśmy stale narażeni.
czas trwania – 18:24 min.
Moje życie jako startup
Żyjemy w świecie, w którym dokonują się coraz szybsze zmiany. Zawody popularne 20 lat temu często już nie istnieją, a tych, które będą istnieć za 20 lat, jeszcze nie znamy. Czy można się do tej ciągłej zmienności dostosować? Jak sprawić, aby wykształcić w sobie i w uczniach odpowiednią postawę, zwana przez współczesnych psychologów umysłem nastawionym na rozwój? Jak efektywnie uczyć się na błędach i nie bać się popełniania ich? O tym mówi Piotr Bucki w swoim ostatnim wykładzie.
czas trwania – 15:15 min.
Użytkownicy serwisu Labirynty wiedzy mają możliwość otrzymania zaświadczenia o udziale w projekcie.
Będzie ono dostępne po zapoznaniu się ze wszystkimi wykładami wchodzącymi w skład cyklu.