Poznajemy nową podstawę programową

Czy zmiany w oświacie wpłyną na dydaktykę matematyki? Które z zagadnień znalazły się w nowej podstawie programowej, a które kwestie pominięto? Czy umiejętności i wiedza uczniów klas 3 są wystarczające, żeby poradzili sobie w nowej klasie 4?

Małgorzata Dobrowolska

Matematyczka oraz autorka programów nauczania i podręczników szkolnych. Redaktor Naczelna Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego. Pomysłodawczyni i mecenas Akademii 30+, projektu edukacyjnego, w ramach którego są organizowane wykłady z różnych dziedzin nauki dla osób dorosłych, także wydawca literatury dziecięcej. Laureatka wielu wyróżnień i nagród. W 2010 r. „Magazyn Literacki Książki” przyznał jej nagrodę im. F. Kallimacha za pomysł serii Matematyka z plusem, w 2016 r. ta sama seria podręczników otrzymała wyróżnienie Polskiej Akademii Umiejętności.

Marcin Karpiński

Matematyk i ekspert edukacyjny. Redaktor naczelny czasopisma „Matematyka w Szkole”. Współautor programów nauczania matematyki, podręczników i zbiorów zadań dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. W 2001 roku członek zespołu opracowującego podstawę programową matematyki dla szkół ponadgimnazjalnych. W roku 2008 członek zespołu przygotowującego nową podstawę programową matematyki dla wszystkich etapów edukacyjnych. Od 2010 roku uczestniczy w pracach związanych z projektem PISA. Lider Pracowni Matematycznej Instytutu Badań Edukacyjnych i wykładowca dydaktyki matematyki w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego.

Zobacz fragment

Poznajemy nową podstawę programową z matematyki
(wykład prowadzi Marcin Karpiński)
Reforma edukacji wkracza do szkół w ekspresowym tempie. Przejawem tego jest niedawno ogłoszona nowa podstawa programowa z matematyki dla klas 4–8 szkół podstawowych. Nowy dokument przedstawia, które zagadnienia powinni poznawać na lekcjach matematyki uczniowie klas 4 i 7 szkoły podstawowej od roku szkolnego 2017/2018.
Prelegent przybliży słuchaczom założenia podstawy programowej. Punktem wyjścia będzie zapoznanie się z ogólnymi celami nauczania matematyki, a następnie analiza szczegółowych treści nauczania (zarówno tych usuniętych z rządowego dokumentu, jak i dodanych), uwzględniająca dwa etapy nauki: klasy 4–6 oraz klasy 7–8. Z pewnością walorem wykładu jest wskazanie tych wiadomości i umiejętności, które wydają się szczególnie istotne z punktu widzenia sukcesu edukacyjnego ucznia na wyższych poziomach nauczania.
czas trwania – 18:53 min.
Nowa podstawa a seria Matematyka z plusem
(prowadzi Małgorzata Dobrowolska)
Przygotowania do najbliższego roku szkolnego są trudne dla nauczycieli i autorów podręczników. Zawsze w sytuacji dużych zmian, które wprowadzane są tak szybko, trzeba poświęcić dużo czasu i energii, aby dobrze zaplanować proces nauczania. Chcemy nauczycielom w tym pomóc. Wykład powinien ułatwić przygotowania do nowego roku szkolnego i zminimalizować niedogodności związane z wprowadzanymi zmianami. W sposób jasny i czytelny pokazujemy, jak nowa podstawa programowa wpłynie w najbliższych latach na materiały Matematyki z plusem, najpopularniejszej serii do nauczania matematyki w Polsce.
czas trwania – 05:02 min.

Użytkownicy serwisu Labirynty wiedzy mają możliwość otrzymania zaświadczenia o udziale w projekcie.
Będzie ono dostępne po zapoznaniu się ze wszystkimi wykładami wchodzącymi w skład cyklu.

Kup wykłady

Roczny dostęp do 1 cyklu (składającego się z 4 wykładów)
Nieskończona liczba odtworzeń filmów
Do odtwarzania po zalogowaniu na różnych urządzeniach – komputerze, tablecie, telefonie
9,60 zł