Tematykę ADHD przybliża w czterech krótkich systematycznych wykładach mgr Joanna Gonia-Sikora, na co dzień pracująca z dziećmi z nadpobudliwością psychoruchową.
Joanna Gonia-Sikora
Pedagog, ekonomista, nauczyciel akademicki. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi jako lektor i nauczyciel. Swoje doświadczenie wykorzystuje między innymi do pracy w świetlicy edukacyjnej After School Club w Gdyni, gdzie prowadzone są zajęcia językowe, manualne i terapeutyczne dla dzieci. Jest autorką wielu artykułów, prelekcji i szkoleń dotyczących pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ADHD. Definicja, objawy, diagnoza
Czym się przejawia ADHD? Jak rozpoznać to zaburzenie? Jak wpływa ono na zachowanie ucznia? Mity i uproszczenia związane z nadpobudliwością psychoruchową mogą utrudniać pracę z osobami borykającymi się z tym problemem. Dlatego tak ważne jest uporządkowanie wiadomości o ADHD i tym właśnie zajmuje się autorka w pierwszym wykładzie z cyklu.
czas trwania – 9:40 min.
Impulsywność
Przejawem impulsywności jest niepohamowane działanie „od pomysłu do realizacji”, bez kalkulacji i przewidywania konsekwencji, spontanicznie, natychmiast. Jeśli masz takich uczniów, być może mają oni problem z ośrodkiem hamowania. Jak pracować z takimi dziećmi, aby pomóc im odnaleźć się w grupie rówieśniczej? Tego można się dowiedzieć z wykładu.
czas trwania – 7:40 min.
Nadruchliwość
Nadruchliwość to niekontrolowany poziom aktywności. Na dzieci, które nie potrafią usiedzieć na jednym miejscu, mówi się „żywe srebro”. Gdy nadruchliwość wymyka się spod kontroli, zaczynają się problemy – uczniowie przeszkadzają nauczycielowi w prowadzeniu lekcji, a innym dzieciom w nauce. Można na szczęście nad tym zapanować. Zobacz, jakie rady ma nasza wykładowczyni.
czas trwania – 10:00 min.
Zaburzenia koncentracji uwagi
Zaburzenie ADD daje objawy mniej widoczne od innych, co może być przyczyną trudności w jego diagnozowaniu. Bujający w obłokach, śniący na jawie, typ Dyzia Marzyciela – taki uczeń nie sprawia problemów wychowawczych, dlatego nauczyciel i rodzice często nie zauważają problemu. Ale te dzieci słyszą tylko 50% tego, co się do nich mówi! Czy to nie powód do niepokoju? Warto się nad tym zastanowić.
czas trwania – 11:30 min.
Użytkownicy serwisu Labirynty wiedzy mają możliwość otrzymania zaświadczenia o udziale w projekcie.
Będzie ono dostępne po zapoznaniu się ze wszystkimi wykładami wchodzącymi w skład cyklu.